Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/class-wp-site-query.php on line 544 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/theme.php on line 38 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Hermes Hekelt: Klanten – Hermes

Hermes Hekelt: Klanten

Of de monarchie een achterhaald concept is, daar wil ik me niet over uitspreken. Het is een ideologisch dispuut waarin rationele argumenten op tijd en stond keurig afgelost worden door emotie en onzin, uiterst plezierig, zij het enorm vermoeiend. Temeer worden de gemoederen verhit door een welbepaald adagium dat de laatste grofweg genomen 50 jaar de wapenspreuk lijkt te zijn geworden van onze consumptiemaatschappij. Het behoeft geen verdere uitleg dat het devies in kwestie ‘de klant is koning’ luidt. Een uitspraak met een schrikwekkend hoog FC De Kampioenen gehalte, in die zin dat het om een geweldig misverstand gaat. Dan heb ik het zelfs niet over de vaststelling dat de meeste klanten niet echt koning zijn (monarchen kom je zelden op straat tegen) maar vooral over de implicatie dat klanten krachtens dit citaat automatisch gelijk moeten hebben, aldus vereerd en gediend worden.

MILAN VANDERMEULEN

Het getrainde oog heeft natuurlijk opslag door dat we hier te maken hebben met een geval van seniele quatsch. Mijn ervaring als jobstudent in een niet nader genoemde Belgische supermarktketen, leert me dat de klant eigenlijk stiekem heel diep vanbinnen nooit gelijk heeft. Meermaals ben ik in discussies gesukkeld waar de goede punten van de zogenaamde koningen de feitelijke evenknieën waren van Godot: lang gewacht maar mijn honger bleef. Ik wil u niet misleiden over de aard van dergelijke gevoerde debatten: we hebben het nooit gehad over de Catalaanse kwestie, sociale herverdeling, de mondialisering of migratie, nee, enkel de meer existentialistische topics passeren bij ons de revue. Zo moest ik onlangs, tijdens weer een van m’n jolige dagen in diezelfde niet nader genoemde supermarkt te Tienen, een vrouw erop wijzen dat ze van haar zoektocht naar een ‘rode Chardonnay wijn die ze ‘hier zeker al nekeer had gekocht ik weet het zeker het was hier ge hebt dat zeker’, van een kale reis zou terugkomen. Een botanische classificering van de Chardonnay druif in de categorie van ‘witte druiven’, mocht niet baten. Deze discussie was uiteraard bij voorbaat gedoemd nergens toe te leiden, wegens het niet bestaan van rode Chardonnay. Toch heeft het mij op een vreemde manier tien minuten beziggehouden.

de verbluffende consistentie waarmee ouderen blijven vragen naar Belga-sigaretten terwijl die al een jaar of vier niet meer bestaan.

Dat brengt me bij mijn volgende punt: klanten lijken makkelijk in de war te brengen en veel moeite te hebben met productkennis. In de zomervakantie, uiteraard weer in diezelfde incognito winkel te Tienen, sloeg ik het integrale wereldbeeld van een al wat oudere dame compleet aan diggelen toen ik haar vertelde dat ‘naturel chips’ en ‘zoute chips’ exact hetzelfde zijn. The more you know. Varianten op het rode Chardonnay debacle maakte ik mee in de vorm van; donkere Duvel, Cola Zero met suiker (ja, dit is echt gebeurd) en de verbluffende consistentie waarmee ouderen blijven vragen naar Belga-sigaretten terwijl die al een jaar of vier niet meer bestaan.

De laatste vaststelling hoeft na het lezen van bovenstaand artikel niet te verbazen: klanten zijn heel vaak heel onuitstaanbaar. De perplexiteit in hun ogen wanneer ze langer dan vijf minuten moeten aanschuiven als ze komen winkelen op een zaterdagmiddag, dat niet alle producten voorradig zijn twee minuten voor sluitingstijd, de vreselijke gewoonte mij ook aan te spreken tijdens mijn welverdiende pauze, het onvermogen om het concept leeggoed te snappen (nee, die is geen gratis geld, dit betaal je en krijg je terug),  de onbegrijpelijke gave om altijd in de weg te lopen, het niet kunnen opbrengen van een basisvorm van respect voor personeel, de verwarrende blik wanneer ze geen 10 euro korting krijgen met hun voordeelkaart als ze twee flessen cola kopen… noem maar op. Zij die het goed menen, denken dat ze onze dag maken door mopjes te maken. Voor eens en voor altijd: een product waarvan de barcode niet meteen werkt, is niet gratis. Het is dat nooit geweest en zal dat nooit zijn en ik wil er verder niets meer over horen.

Het is een vakantiejob en die zijn per definitie vreselijk, ik weet het. Sommige klanten proberen wel degelijk zich als volwaardig geëvolueerde mensen te gedragen, ik wil zeker niet iedereen als gedrocht afschilderen. Meermaals, wanneer mijn gezichtsuitdrukking weer eens het telefoonnummer van de zelfmoordlijn uitbeeldt, proberen klanten me te troosten met de opmerking; ‘ge moogt blij zijn dat ge werk hebt’. Een nihilistisch dictum waar ik verder geen meter mee opschiet.

Milan Vandermeulen

Milan mag zich ondertussen historicus noemen, maar bleef redacteur bij Hermes. Hij volgt de actualiteit, denkt er het zijne van, maar heeft het vaak enorm moeilijk met de mensheid en haar oneindige lompheid.

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860

Geef een reactie