Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/class-wp-site-query.php on line 544 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/theme.php on line 38 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Doe rustig, met Erik – Hermes

Doe rustig, met Erik

Professor Erik Aerts, een icoon uit onze opleiding, laat volgend academiejaar het actieve beroepsleven achter zich. Vooraleer hier sprake van kan zijn, gunt de man u nog een blik in zijn leefwereld. De reeks “Doe rustig, met Erik” belooft een goudmijn te worden voor wie zich wil verdiepen in de raison d’être van het professorenwezen.

Mijmerend over gecijferdheid langs Vlaamse wegen

Het academiejaar loopt intussen gesmeerd, al pruttelt bij enkelen misschien de motor. Sommige studenten hebben behalve de weg naar aula en auditorium ook een lief gevonden in Leuven, anderen zijn hun lief aan het thuisfront mogelijk al kwijt.

PROFESSOR ERIK AERTS

In mijn lange autoritten naar de Kortrijkse campus denk ik vaak aan het opo kwantitatieve onderzoeksmethoden. In tegenstelling tot een hardnekkige mythe doet dit vak studenten aan het einde van de rit niet meer pijn dan andere opo’s. Als proffen en studenten het over een ding eens zijn, is dat er te veel studenten op te veel vakken stevig struikelen op weg naar hun certificaat. Toen ik voor de zoveelste maal stilstond bij de wegversmalling in Merelbeke, hoorde ik op de radio een pleidooi van onderwijsexperten om centrale examens of op zijn minst gestandaardiseerde toetsen in te voeren, ook voor wiskunde. Vele onderwijsinstellingen die ASO verstrekken, zullen dat als een aanslag op hun autonomie ervaren. Maar op die manier kan tenminste worden getest of bepaalde scholen de e i n d t e r m e n wel of niet realiseren. Een op zeven scholen in Vlaanderen in 2015 slaagde er niet in om bij zijn leerlingen het minimale basisniveau voor wetenschappen bij te brengen. Dat zet een mens aan het denken. Het verklaart deels waarom de didactische beginsituatie in mijn vakken statistiek zo ongelijk is. Dat zorgt vanaf het begin voor een zeer heterogene groep, niet alleen in de statistiek een gruwel: sommige studenten zijn goed vertrouwd met een binomiaalverdeling, anderen doen in hun broek als ze een procent moeten uitrekenen. Als docent zoek je dan automatisch een centrale tendentie op wat neerkomt op een nivellering naar beneden voor de goede studenten.

Tijdens een andere verplichte stop, ergens op de Brusselse ring, vernam ik dat de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs een “basisgeletterdheid” nastreven. Mag ik hopen dat hierin niet alleen een flink stuk wordt gereserveerd voor digitale geletterdheid, maar ook

voor gecijferdheid? Hierover bestaan, euh, geen cijfers, maar men neemt algemeen aan dat deze competenties flink achteruit gaan. Ook de koudwatervrees van de faculteit voor invoering van een algemeen plichtvak statistiek spreekt boekdelen. Alsof sinologen en japanologen, wanneer straks de rente hopelijk aanwakkert, niet moeten kunnen berekenen hoeveel hun spaarboekje tegen een bepaalde samengestelde interest opbrengt. En kunstwetenschappers kunnen toch ook hun heil vinden bij een correlatiematrix tussen de body mass index van Rubens en deze van zijn modellen? Zeker, er is een stukje weg afgelegd in onze opleiding. Voordat ik startte, was kwantitatieve een keuzevak met de helft van de studiepunten en de helft van de uren. Maar er is nog werk aan de winkel. Misschien mogen we stilaan dromen van een keuzevak geavanceerde statistiek voor historici ?

Ik moet namelijk opletten dat ik in mijn laatste beroepsjaar al mijmerend over cijfers niet de pijp uitga in het gevaarlijke verkeer. Want dan ben ik pas de sigaar. En word ik zelf een cijfer.

Waarom ik spontaan aan deze materie moet denken op weg naar Kortrijks groene velden? Wel, na vier jaar afwezigheid draag ik ook terug de blijde boodschap van de statistiek uit in Kulak. Het was even wennen aan de nieuwe opstelling en technologie in de pc klassen, maar ik herkende nog iedereen en – belangrijker – iedereen herkende mij nog. Ook de plaatselijke idiomen brachten op aangename wijze herinneringen boven. “‘t Zwien deur de bjèten joagen” sluit als populairste West-Vlaamse uitdrukking wonderwel aan bij de belevingswereld van de studenten. Is de rit langs wegenwerken en een verzadigde Brusselse ring nog minder draaglijk dan vroeger, de aankomst bij die campus in de natuur geeft me nog steeds een vakantiegevoel. Hopelijk ervaren de studenten mijn aankomst ook zo. Vooral in de ruime professorenkamer is het aangenaam verpozen, iets heel anders dan in de naargeestige cel in MSI die dezelfde functie heeft, maar met aftands aanrecht en afwezigheid van buitenvenster eerder lijkt op een kantoor uit de voormalige DDR.

En nu in uitgestrekte draf of gestrekte galop naar de kerst en de kalkoen, maar eerst nog naar Rome. Meer daarover later. Bij leven en welzijn. Ik moet namelijk opletten dat ik in mijn laatste beroepsjaar al mijmerend over cijfers niet de pijp uitga in het gevaarlijke verkeer. Want dan ben ik pas de sigaar. En word ik zelf een cijfer.

Professor Aerts

Professor Aerts behoeft geen introductie. De meeste mensen kennen hem als docent Zoekstrategieën en Kwantitatieve Onderzoeksmethoden, maar zijn sub-carrière als legende mag daarbij zeker niet worden geminimaliseerd. Als afscheid aan onze lezers, verzorgt hij deze jaargang de vaste columnreeks 'Doe rustig, met Erik'.

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/0/3/9/kringhistoria.be/httpd.www/hermes/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860

Geef een reactie