De quarantaine-routine & tips van een sportfanaat

Sport, wat zou ik toch zonder doen? Ik moet wel eerlijk toegeven dat de voorbije weken op dat vlak het niet makkelijk hebben gemaakt: geen zwemmen en fitnessen meer in Leuven, geen EK en Olympische Spelen deze zomer… Andere sportevents zoals Wimbledon en de overige voetbalmatchen van het voetbalseizoen (zowel op professioneel als amateuristisch niveau) die in het water vallen, het ziet er niet echt rooskleurig uit. Ik ben als sporter en enthousiasteling ook niet enkel afhankelijk van de accommodaties en geplande events, als werkende student ben ik er ook afhankelijk van: geen mogelijkheid meer om zwemlessen te geven zoals het momenteel ook niet mogelijk is om als kelner te werken in de business van het Belgische voetbal. Maar het financiële aspect is voor mij persoonlijk van verre het minste belangrijkste in deze crisis, het menselijke aspect: het redden van mensenlevens primeert nu en ik ben niet de eerste die dit aankaart. Het mentale aspect van een individu mag wel niet over het hoofd gezien worden, vooral in tijden waar iedereen in zijn woning bijna letterlijk op elkaar leeft. Een wereld van verschil met het drukke studentikoze leven van een twintiger die elke week op en af gaat naar Leuven en niet graag stilzit, na het eerste weekend thuis slaat de verveling al snel toe… Wel kwam ik op het besef dat ik nu over iets beschikte waarvan ik al sinds lang minder grip op had, een element dat boven alles en iedereen staat, dat sinds mensengeheugen beschavingen heeft zien vallen en opstaan: TIJD. Vele jaren heb ik ‘geklaagd’ dat ik er nooit genoeg ter beschikking had, nu is het anders: het overrompelt, overspoelt je in het begin maar je moet die menselijke creativiteit gebruiken om deze tijd te temmen, er jouw beste vriend van te maken zodat deze periode achter jouw rug is voor je het beseft. In dit artikel ga ik jullie, in grote lijnen, beschrijven wat mij dezer dagen drijft: sport mag hoe dan ook een fysieke (sorrynotsorry voor de schaakspelers en gamers maar dat is GEEN sport) bezigheid zijn, de mentale component is uiterst belangrijk. Waar een wil is, is een weg maar zonder wilskracht en startenergie zal je er nooit aan kunnen beginnen. Een paar tips van een sportfanaat:

Leve de routine

Het is uiterst belangrijk om een routine in te plannen (oké uitslapen is fijn en jaaaa die videolessen kunnen o zo saai zijn) maar probeer een regelmaat in te bouwen waar je jouw lessenrooster in de mate van het mogelijke naleeft maar ook afwisselt met andere bezigheden die je graag doet. Een geluk bij een ongeluk: de weergoden zijn ons de laatste tijd toch wel goed gezind in ons klein landje, maak hiervan dan gebruik om in de ochtend als het nog fris is, niet te laat op te staan (best voor 10u om wat van de dag te kunnen genieten) eventueel een fris luchtje te scheppen om wakker te worden en nadien wat werk te verzetten voor school zodat je tegen de middag/vroege namiddag een deel al achter de rug te hebt en je in de namiddag dan gewoon wat te kan luieren in het zonnetje (zoals de levensgenieter die ik ben doet), al dan niet met jouw hond of geïmproviseerd huisdier te gaan wandelen (minstens 15 min wandelen op een dag is sterk aangeraden, ook al is het alleen om jouw gedachten te verzetten) of te gaan FIETSEN. Tussen het vele sporten in mijn jeugd (zwemclub tot vorige zomer, sportkampen tijdens de schoolvakanties, de scouts, etc.) was het fietsen voor mij louter een manier om zich te verplaatsen tussen thuis en school. Maar een tiental jaren geleden boden onze schone Belgische Ardennen mij een ander perspectief aan: mountainbiken. Op een koersfiets 30km langs het kanaal fietsen is niets voor mij, da’s nogal eenzijdig en zwijg mij maar van de eventuele tegenwind. Crossen in de bossen, omringd door de natuur en de stilte terwijl je aan die conditie werkt da’s pas genieten. Eerder dit voorjaar, net voor de quarantaine, genoot ik er in deze landstreek (momenteel) nog een laatste keer van, tot de plicht (en de steeds strengere politiecontroles) ons terug naar huis riepen. Een beetje research leerde mij echter dat het in onze thuisgemeente ook mogelijk is om te mountainbiken: een groot verschil met de Ardennen wel, want de circuits hier lijken meer op een aaneenschakeling van wegjes tussen huizen, bosjes en velden maarja, that’s the price to pay met de overwegende lintbebouwing die legio is in de suburbs van Brussel. De verschillende keren dat ik nu al op pad ben geweest leerden mij genieten van de kalmte, die ook in onze streek de laatste tijd heerst. Maar brachten eveneens een paar toevallige ontmoetingen met vrienden teweeg (op veilige afstand van elkaar weliswaar) en leerde mij mijn gemeente en omstreken beter kennen. Vanaf Dworp is het mogelijk om aan te sluiten op het fietscircuit van het Hallerbos dat wereldwijd bekend is omwille van de hyacintenbloei in deze periode van het jaar. Een ander alternatief is om te gaan fietsen in het naburige Zoniënwoud (dat toch wel een paar keer groter is dan het Hallerbos), zeer geliefd door de Brusselaars (het is er wel druk met wandelaars en sporters) maar waar je kan overschakelen op allerlei fietscircuits en zelfs mogelijks Tervuren (richting Leuven) kan halen. Na zo’n fietswandelingen is het uiteraard altijd wel tof om terug thuis te komen, een frisse cola te pakken en zich in een ligstoel te storten op mijn zuidwestelijk gericht terras dat op dat moment (namiddag) van de dag altijd in het zonlicht baadt. Een beetje lectuur komt (na het al dan niet korte dutje) altijd van pas, de laatste tijd blader ik regelmatig in een prachtig boek: Alpenglow van Ben Tibbetts. Deze Schotse fotograaf en gids heeft het in dit prachtig geïllustreerde boek over alle 82 erkende 4000m-toppen uit het Alpengebergte die hij in zijn leven allemaal! heeft beklommen. Een imposant en goed gedocumenteerd boek, dat je doet dromen, reizen en bovendien de pijnlijke annulering van de geplande skitrip in de tweede week van april dit jaar met lil brother (het zal voor volgend jaar zijn) helpt verzachten en mij doet uitkijken naar een nabije toekomst vol ideeën en projecten, want ja skiën is ook mijn leven. Voor diegenen die geen fiets hebben of er liever niet opklimmen zijn er andere alternatieven. Het makkelijkste is, zonder twijfel, gaan joggen: alleen een goed paar loopschoenen zijn vereist, eventueel jouw oortjes met jouw lievelingsmuziek als booster. Niks vo mij, joggen gaat nogal traag en is weer wat eenzijdig vooral als men ervan uitgaat dat je in de omgeving van jouw residentie moet blijven.

Een imposant en goed gedocumenteerd boek, dat je doet dromen, reizen en bovendien de pijnlijke annulering van de geplande skitrip in de tweede week van april dit jaar met lil brother (het zal voor volgend jaar zijn) helpt verzachten en mij doet uitkijken naar een nabije toekomst vol ideeën en projecten, want ja skiën is ook mijn leven.

Opties binnenshuis

Push-ups en plank (+sit-ups) zijn de ideale oefeningen om jouw bovenlichaam (armen, schouders en buikspieren) te spieren, squats voor de billen. Deze dagelijks uitvoeren kan geen kwaad, als je ambitieus bent kan je verschillende oefeningen indelen in shiften en progressief (per dag) opbouwen. Zo kan je elke dag een paar push-ups meer doen dan de voorgaande en de seconden dat je uithoudt in plankpositie ook zo stapsgewijs opbouwen. Optrekken en met gewichten werken is zeker ook een pluspunt, vooral voor het aankweken van een spiermassa, maar dat is volledig vrijblijvend. Aangezien ik helemaal geen sportwetenschapper ben verwijs ik jullie naar het sportsecretariaat (zie ook Universitair Sportcentrum KU Leuven op Fb & Insta)  van de KU Leuven die een online sportprogramma heeft gemaakt voor tijdens de lockdown: je schrijft je in op de volgende link (https://www.kuleuven.be/sport/archief/contact/Onlinefitness), installeert de app (USC KU Leuven) die ze aanbevelen en ze sturen het door jou gevraagde programma op de app door (er is zelf een kleine wedstrijd aan verbonden). Eventueel gaan voetballen met een vriend (max 1 vriend en op veilige afstand uiteraard) is ook een optie maar niet de meest eenvoudige en waarschijnlijk ook niet de meest verstandige. Tja we willen wel al voorbereiden op het volgende seizoen van cafévoetbal eh.

Spreid de inspanning, sport niet te intensief en rust genoeg

Uiteraard is rusten ook een belangrijk aspect in dit hele proces. Als je een dag goed en lang hebt doorgefietst of gelopen + jouw dagelijkse krachttrainingen hebt uitgevoerd dan mag je zonder aarzelen een dagje rust nemen; het is wel meer aangeraden om elke dag een beetje te doen zodat je fysiek niet uitgeput bent (beter niet te doen in deze tijden voor jouw immuunsysteem trouwens). Deze tips lijken allemaal zeer onwaarschijnlijk, vooral komende van een letterenstudent die geen professionele ervaring in de sportwereld heeft. Maar ik sport ondertussen al meer dan 15 jaar, heb nooit kwetsuren opgelopen, nooit iets gebroken en bovendien zijn dit ervaringen uit een recent verleden die voor mij werken en (bijna allemaal) toegankelijk zijn. Uiteraard doe je met deze tips wat je wil it’s a free world ?

Sporttoeschouwer & digitale alternatieven

Sportfanaat zijn is voor mij niet alleen het sporten zelf, het is ook leven en uitkijken naar die grote sportevents die ons leven kenmerken. Ik krijg al kippenvel bij het terugdenken alleen aan het parcours van onze Rode Duivels op het WK voetbal in Rusland, de overwinning van Philippe Gilbert op Parijs-Roubaix vorig jaar, de bronzen medaille van de Belgian Tornados op het WK atletiek vorige zomer, de zilveren medaille van de zwemmer Pieter Timmers op de Olympische Spelen van Rio in 2016, de sfeer van de Ronde van Frankrijk (die ik heel graag zou zien doorgaan als toeschouwer maar dat ze zoals al de rest ook beter annuleren), met de maten naar voetbalmatchen gaan kijken van onze favoriete Brusselse voetbalploeg (niet die met de paarse truitjes), etc. Zoveel mooie momenten die ik voor geen goud van de wereld zou willen omruilen maar waar er de komende maanden een streep door getrokken mag worden. Gelukkig bevat internet een schat aan informatie en beeldmateriaal en is het voor de meest nostalgische en misschien ook wat minder sportieve onder ons een gouden opportuniteit om vanuit jouw luie zetel in gedachten mee te sporten, mee te dromen of misschien zelfs mee te reizen.

Ik geef jullie alvast een paar ideeën om jullie op weg te helpen (dit is een niet-exhaustieve lijst en kan volgens jullie voorkeur ook altijd aangevuld worden):

Wielrennen

De Ronde van Vlaanderen die traditiegewijs het eerste weekend van april plaatsvindt, zal dit jaar online plaatsvinden op zondag 5 april. 13 wielrenners gaan van thuis uit op hun hometrainer deelnemen aan een virtuele koers, de laatste 32 kilometer meer bepaald, voor meer informatie zie de website van Sporza: https://sporza.be/nl/2020/04/02/13-profs-rijden-zondag-virtuele-ronde-van-vlaanderen~1585827724662/

Videoarchieven

Op de twee websites van de openbare Belgische televisie (VRT NU & Rtbf Auvio) kan je met behulp van een Facebook of e-mailadres gemakkelijk een account aanmaken. Je kan hier zowel live tv kijken, afleveringen van home-made series zien of beeldmateriaal uit de oude doos raadplegen.

VRT NU: documentaires over de ronde van waarbij je een blik achter de schermen kan nemen (De Ronde 100 – 103), maar eveneens koerssamenvattingen van het veldrijden of samenvattingen van de Europa League, de kleine broer van de Champions League.

Auvio: vele (oude) matchen van de Rode Duivels zijn te bekijken waaronder matchen van het vorig EK in 2016 of zelfs matchen van het WK in 2002 of 86, de Europese finales zijn ook terug te vinden, gebundeld in een film. Een match die ik alvast opnieuw heb gezien is de historische nederlaag van Brazilië op haar WK tegen Duitsland in 2014, die ik om een of andere reden toen had gemist.

Youtube

Er is natuurlijk zeer veel terug te vinden op Youtube maar persoonlijk vind ik extreme sporten zoals skiën, mountainbiken, paragliden enz. het indrukwekkendst om te zien. En daar kan RedBull nogal wat van: het Oostenrijks bedrijf heeft vele contracten met sporters gesloten, denk maar aan de F1 of aan de Rampage, een jaarlijkse wedstrijd in de VS waar downhill-mountainbikers een zo mooi mogelijk zelfgemaakt parcours moeten afleggen in de oranje getinte zandbergen van de staat Utah. Check zeker eens de verschillende kanalen van Redbull zoals RB Snow, Bike, Surfing, Skateboarding, etc.

Mountainbiken: Fabio Widmer is een Oostenrijkse donwhill- & trial mountainbiker die een mooi gevuld Youtube-kanaal heeft met zeer indrukwekkende filmpjes zoals afdalingen in het Parijse Montmartre of in Wenen. Scott Sports: Scott zijnde een fietsenmerk, hebben ze een kanaal om hun producten mooi in de verf te zetten; check zeker het filmpje “Warp speed in South Africa”.

Ski: Faction collective is een groep getalenteerde skiërs die de beste freeriders en freestylers op de planeet telt; velen onder hen hebben verscheidende medailles op de X-games gewonnen en nemen deel aan de Freeride World Tour (een aanrader is “the collective full film” à via kanaal red bull snow te checken). Trek TV is een Frans kanaal dat fimpjes en interviews brengt in verband met allerlei outdoor sporten zoals skiën en bergbeklimmen maar ook surfen en base-jumpen. Freeride World Tour is de naam van het WK freeriden dat zich op 5 verschillende locaties van januari tot april afspeelt, naast de samenvattingen van de wedstrijden hebben ze de laatste weken ook wat archiefmateriaal gepost.

Netflix

Sinds een paar jaar zendt de streamingreus Netflix interessante docuseries uit die de kijker achter de schermen brengt van voetbalclubs, wielerploegen of zelfs raceteams. Naast de getuigenissen van coaches, sporters en journalisten kan je de competitie uit de desbetreffende periode ook volgen. Dit kan nostalgie oproepen of gewoon een gelegenheid zijn om jezelf te testen op je kennis, bij te leren en gewoon te genieten.

  • “Sunderland Till I die”, “First Team Juventus” en “Bocca Juniors Confidential” ivm voetbal.
  • “Formula 1 drive to survive” ivm de Formule 1 (u had het begrepen).
  • “The least expected day, inside the Movistar team 2019” ivm wielrennen.
  • En op 20 april komt “the last dance” uit, dit is een docuseries over Michael Jordan, de levende legende uit de Amerikaanse basket.

Sporten is voor mij iets wat veel zelfvoldoening brengt, jou helpt werken aan jouw zelfvertrouwen (en jouw conditie natuurlijk) en mij door de vele uitdagingen (vooral de moeilijke) die het leven mij reeds heeft opgelegd heeft helpen loodsen. Boven alles geeft sport mij het meest op aarde het gevoel dat ik leef: het afzien bij het opwandelen van een berg, het zweten tijdens het voetballen of fietsen, het naar adem snaken na een lengte onder water te hebben gezwommen, mijn schouderspieren die van de inspanning prikken na 3’ te hebben volgehouden in plankhouding, etc. Al deze inspanningen en dat afzien brengen ons tot het besef dat we menselijk zijn, geen machines, maar gemaakt van bloed en vlees. Na een fysieke inspanning geniet je trouwens zoveel meer van een beloning die je jezelf mag gunnen.  En ook al is het niet vanzelfsprekend voor iedereen om er altijd in onze drukke levens mee bezig te zijn, toch is dit het uitgekozen moment om erin te vliegen/ de draad weer op te pakken want vergeet niet: mens sana in corpore sano, een gezonde geest in een gezond lichaam!

The following two tabs change content below.

Laatste berichten van Kring Historia (toon alles)

Kring Historia
Kring Historia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *